startup, projektledning, lansering, hemsida

System & processer för dig som vill växla upp

Ett nyhetsbrev för företagaren som vill växa, projektledaren som vill optimera,
och visionären som vill realisera. Håll dig uppdaterad. Bli inspirerad.

Under veckan som gått har jag lanserat en första version av hemsidan till mitt sidoprojekt, a.k.a. företag. Även om det går långsammare än jag vill, så går det ändå framåt. Nästan varje dag tas steg, och med en plan för vad som behöver göras blir det lättare att fokusera och undvika att slösa värdefull tid på att fundera på vad som ska göras.

Det tar också bort motivations-biten ur ekvationen. Det spelar ingen roll att jag kanske har lust att hellre designa eller koda något när det som faktiskt behöver göras nu är att skriva eller leta information till en workbook.

Projektledning utan manisk kontroll

För mig personligen hjälper det att ha en projektplan där det som behöver göras är nerskrivet. Alla saker läggs in i en Kanban-tavla så det är lätt att hålla översikt på vad som är igång, vad som är färdigställt och vad som är kvar i ”to do”.

Jag har också jobbat lite med ”sprintar”, mest som en övning för det är egentligen inte nödvändigt på ett så pass litet projekt som det här ändå är.

Projektledning kan gå över styr, och det är viktigt att det inte blir ett projekt i sig själv att leda ett projekt. Projektplanen och verktygen som ger översikt behöver vara praktiska och fokusera på handlingsdrivande agerande.

Utan handling spelar det ingen roll hur översiktlig och bra planerat ett projekt är. Det är vad som kommer ut i andra änden som har möjlighet att göra skillnad – i ditt och i andras liv.

Move the needle a little bit every day.

Donald Miller

Lanserat första versionen av hemsidan

Som jag nämnde i inledningen är första versionen av hemsidan lanserad nu. Själva innehållet var faktiskt lättare än väntat att skriva. Det beror säkert på att jag tidigare skrivit både en ganska stor guide, och en e-postsekvens i 15 delar.

Från tidigare vet jag att ju mer man arbetar med något, desto mer får man bearbetat vad som är vitkigt och ju lättare blir det att veta vad som ska dras fram i ljuset. Det är absolut inte perfekt det som står på sidan nu, men det är en start som kan jobbas vidare på.

Designen tog lite mer tid, men ändå inte mer än väntat. Också den kommer justeras för varje bearbetning, men till nu är det tillräckligt bra för att inte behöva skämmas för.

Workbook och slides till presentation

Det som är närmast på att göra-listan är en arbetsbok och en presentation till den workshop som är produkten som ska säljas.

Har jag inte den klar innan lansering, undrar du kanske?

I den bästa av världar skulle jag haft det, visst. Men jag räknar inte med att det strömmar in beställningar bara för att jag trycker på lanseringsknappen, så risken är minimal.

Och eftersom jag har så mycket material som kunder kommer kunna ta del av, vet jag ganska precis vad som behöver vara med i workbooken och i den här presentationen.

Kontakta potentiella kunder

I nästa skede kommer det behövas gammalt hederligt kund-prospekterande. Både att leta potentiella kunder och att kontakta dem tar tid och energi, men är otroligt nyttigt.

Till skillnad från när jag gjorde det tidigare, när jag frilansade, har jag nu en tydlig marknadsföringsmaskin att sätta in de som inte är redo än, men som vill komma igång med en förändring på egen hand.

Jag räknar inte med att många hoppar på och säger jag direkt, men i ett längre perspektiv har jag en första version av ett system som kommer hjälpa mig hålla kontakten med kunder över tid, och förhoppningsvis blir några av dem redo att investera i min betalda hjälp så småningom.

Annonsering

När saker är på plats och kan kallas färdigt med version 1 av mitt företag, har jag förhoppningsvis några som redan hoppat på marknadsföringssystemet så det har blivit någorlunda testat.

Och om det har gett något resultat, är det dags att faktiskt satsa lite på annonsering för att öka synligheten. Det kommer vara viktigt att kunna lägga några kronor på annonser, eftersom det är det bästa sättet att nå fram till rätt folk – som gärna är intresserade och söker efter det jag erbjuder.

Med det sagt, så är budgeten för ett litet sidoprojekt väldigt liten, så det blir en del gerilla-marknadsföring som jag hoppas ge effekt. Av traditionella kanaler blir LinkedIn och Instagram primära kanaler – i alla fall i början.

Låt oss se vad kommande vecka har att komma med.

author avatar
Rickard Göthlin