En hemsida kan vara värdefull för dig om du använder den på rätt sätt.
Om du bara lägger upp dina tjänster, kontaktinformation och en Om Oss-sida, paketerar det med en snygg design och sen låter hemsidan ligga ute på nätet utan att du rör den på några år… så lär det inte bli mycket business gjort genom den.
Den lär ligga i de mörka skuggorna och skräpa nånstans ute i cyberspace, utan att varken göra nytta eller få några besökare överhuvudtaget.
Om du istället använder den som en mediekanal – precis som en nyhets- eller informationssida – uppdaterar den med material och nyttig information som kunde brukar fråga dig, då har du större chans att lyckas.
Hemsidan är en långsiktig investering
En hemsida är en långsiktig investering, så med en strategi och ett långsiktigt mål kan du få den att bli en värdefull markandsföringskanal för dig.
Men kan den också bli värd något, i reda pengar?
Faktiskt, ja.
Det är inte alltid den möjligheten finns. Men när du ser på hemsidan som en mediekanal och inte en digital broschyr, så lägger du grunden för just detta.
Fördelarna med en mediekanal jämfört med digital broschyr
Om du publicerar nyttig information, särskilt med svar på sånt som kunder frågar om år efter år, sparar du tid genom att svara på dessa frågor i artiklar på hemsidan. Kunder hittar informationen, kan läsa den och lära sig något nytt – utan att du behöver svara på samma fråga för sjuttielfte gången.
Men fördelarna slutar inte där. För du kommer inte bara svara på dessa frågor när du skriver artikeln, eller ens bara de följande månaderna, utan den artikeln kommer kunna ge dina kunder svar – och därmed hjälpa dig – under flera år framöver.
Det är det fina med ”evergreen content”. Alltså sånt material som inte förändras så mycket över tid.
Du kan nog tänka ut några sådana saker på rak arm här och nu om du driver eget idag. Men generellt är detta material också sådant som är ganska grundläggande kunskap för dig.
Lär ut det du kan och hjälp kunden
Även om det kan verka helt grundläggande för dig, så är det inte lätt att veta för någon som inte har din utbildning eller är lika insatt i ämnet som du.
Det kan verka trivialt att besvara sådana frågor, men de kan vara nyttigare än du tror, för folk tycker inte om att känna sig dumma. Och med din hjälp slipper de det, för de kan sitta tryggt hemma vid sin skärm och få reda på det de vill veta.
Din hemsida kan bli en portal dit folk kommer när de börjar leta info om saker i din bransch. Det gör att din hemsida kan bli startpunkten på din kunds resa från helt ovetande om dig till att anlita dig.
En mediekanal har ett värde i sig själv – även när du vill gå vidare
Så om du fyller din hemsida med nyttiga artiklar kan du dra nytta av din hemsida och vinna nya kunder genom den.
Men om du skulle vilja gå vidare i din karriär och ändra inriktning, vad gör du då?
Du skulle kunna ta bort all information från hemsidan, eller lägga ner den helt och hållet. Om du inte ska använda den längre, varför skulle du ha kvar den?
Men faktum är att du alltså byggt upp en mediekanal över tid genom att publicera nyttiga artiklar.
Och det har ett värde i sig självt som andra kan vara intresserade i. Alltså dina konkurrenter.
Sälj din hemsida eller hyr ut den
Tidningar säljer annonser för att gå runt. Men en nischad hemsida som din skulle vara intressant på ett helt annat sätt.
Du skulle t. ex. kunna sälja din hemsida till högstbjudande, om någon ser värdet i din hemsida – och du kan visa att du har trafik och vinner kunder från den, kommer någon att se ett värde med den.
Men du skulle också kunna licensiera rätten till hemsidan, så att någon betalar dig en årlig avgift för att använda din hemsida för att själv vinna kunder.
På det viset tjänar du pengar på din hemsida, utan att du själv behöver utföra något kundarbete.
Hemsidan får ett värde i sig själv när den uppfyller ett syfte och hjälper kunder fatta bättre och mer välgrundade beslut. En sådan hemsida leder också till att kunder inte känner sig lurade, eftersom de har lärt sig en del i processen fram till sitt köp.
Du har allt att vinna på att bygga upp en mediekanal, snarare än en digital broschyr.