Det är bara 25 år sedan internet såg dagens ljus. Ändå är det så mycket vi tar för givet idag, som inte var möjligt innan dess.
Ville du tidigare publicera en bok, var du tvungen att få ett förlag att godkänna ditt manus. Ville du skapa en film var du tvungen att gå till en studio och få en producent att godkänna din idé. Skulle du bli artist, ja då var du tvungen att övertyga arrangörer att få spela hos de, och därefter ”bli hittad” av ett skivbolag.
Det gick inte att nå folk med dina verk innan du fick klartecken från en ”portvakt”.
Idag finns dessa vakter fortfarande kvar, men de har inte ditt livsöde i sina händer på samma sätt längre.
Däremot finns det vissa missuppfattningar om denna frigörelse från väktarna som kan leda dig in i återvändsgränder.
Med portvakten borta är det enklare idag – men inte lättare
En missuppfattning är att det har blivit lättare att lyckas. Det har det inte. Det har blivit enklare att nå ut, men det är inte samma sak. Men har du rätt inställning och inser skillnaden så har du idag fler alternativ och större möjligheter.
Hand i hand med den första missuppfattningen går den lite naiva tron på att nu när ingen är här för att stoppa dig räcker det med att du tar chansen och skapar något så kommer folk att strömma till och du bli framgångsrik.
Om något, behöver du skapa ännu bättre saker idag. Med väktarna borta är det så många som ger sig ut i dessa farvatten, gör medelmåttiga saker och hoppas att de ska lyckas. Det håller inte längre, det har aldrig funkat. Åtminstone inte om du inte driver ett storföretag med en gigantisk reklambudget. Och de resurserna har du ju inte, antar jag. Men idag funkar det knappt ens för dessa företag att hålla på så.
Bara genom att göra saker som är bra på riktigt kan du lyckas. Rättare sagt, bara genom att göra saker som betyder något och gör folks liv bättre kommer du lyckas på sikt. Och det är positivt.
Därefter behöver du också vara en ambassadör för det du skapar och de värderingar du lägger i det du gör.
Idag skapar du saker till folk, inte till portvakter
Nu marknadsför du dig direkt till människor. Under portvakternas tid skulle du sälja in dig till de. Skillnaden är inte glasklar, men det portvakterna såg efter var vad som kunde säljas och marknadsföras – till deras chefer, till inköpschefer, och till folk i stora reklamkampanjer.
När du nu går direkt till folket får du svar från riktiga personer, och de visar det med sin tid, uppmärksamhet och plånbok. Det är något av det bästa med hela den digitala revolutionen; att det nu är mer upp till oss vanliga att bestämma vad vi ska ha, istället för att bli påprackade saker som någon säljchef tycker du ska köpa.
Sen är det väl en överdrift att du bestämmer helt fritt idag. Hela ditt liv är en kaskad av försök till påverkan och inflytande från höger och vänster. Men så är ju livet. Det som är sant är att storföretag inte har samma effekt på enorma reklamkampanjer som förr, att du har mer i dina egna händer nu och kan gå en annan väg än den som ligger utstakad rakt fram.
Med portvakten borta behöver du inte be om lov
Visst, det är inte lättare att lyckas idag, men det är enklare att testa ut sina idéer och gå sin egen väg.
Du behöver inte längre sälja in dig till någon mellanchef, istället behöver du visa personerna du vill nå att du har något som kommer göra deras liv bättre.
Men även om det inte har blivit lättare, har du idag större möjligheter. Allt du behöver göra är att öppna dörren, börja gå, och se var fötterna tar dig.