Resultat utan målsättning – är det möjligt?

För att åstadkomma något behöver du sätta mål, sägs det. Att sätta mål hjälper dig hitta motivation och drivkraft. Det hjälper dig rikta din uppmärksamhet och fokusera på att göra det som krävs för att nå ditt mål.

Men är det verkligen så?

Om vi ser på idrott så går alla lag ut till en match för att vinna. Även underdogs har ju en förhoppning om att kunna skrälla och vinna över sin motståndare.

Kan det vara så att målet i sig inte ger resultat?

Begränsningar med att sätta mål

Det finns fördelar med att sätta mål. Det är ett lätt sätt att få upp hoppet om en ljus framtid, och rikta fokus på en bra sak.

Jag har själv ofta satt mål för att sporra min motivation, och staka ut en riktning. För att motivera mig själv att träna regelbundet har jag ofta satt mål om att springa ett halvmaraton, eller springa en mil under en viss tid.

Ibland har det fungerat. Andra gånger inte.

Det är så lätt att stirra sig blind på framgångssagorna. Om du intervjuar seriemästarna i en idrott så säger de ofta att en av grunderna till att de vann var att de satte ett högt mål och satsade allt för att nå det.

Och visst. Att ha ett mål ger vid en första anblick mening. Men det kan inte vara det enda som gav ett vinstgivande resultat.

Det finns också en begränsning vid att sätta ett mål. när du sätter ett mål skapar det ett antingen-eller i hjärnan. Antingen når du målet eller så misslyckas du.

Och om du tidigt kommer ur fas gentemot ditt mål så är risken stor att du tappar motivationen att fortsätta jaga det.

Ett exempel: om du sätter som mål att gå ner 10 kilo under det kommande året, men inte märker att du går ner någonting på den första månaden trots att du tagit dig till gymmet när du skulle – hur motiverad känner du dig att fortsätta försöka då?

Visst kan du fortsätta en tid. Men vad händer när du missar en träning? Eller inte orkar ta dig till gymmet en dag för att det varit så mycket på jobbet, och bara tanken på att genomföra ett träningspass gör dig utslagen.

Tänk om du satte samma mål, men istället för att fokusera enbart på vikten så sätter du som mål att bara ta dig till gymmet och byta om tre gånger i veckan. Då riktar du uppmärksamheten mot själva processen för att tappa dina kilon, istället för talet på vågen.

Vanor tar dig framåt

Genom att lägga fokus på processen istället för slutresultatet ställer du om din mentala belöningsmotor. Och det finns det goda skäl till:

  • Du belönar dig för insatsen, inte resultatet i sig.
  • Det blir roligare, för det är inte ett antingen eller-läge
  • När vanan sitter spelar målet mindre roll

Det kan verka konstigt. Men om du fokuserar på processen och skapar en vana av att ta dig till gymmet tre gånger i veckan, kommer målet om att tappa 10 kilo bara bli en del av resan.

Medan målet är statiskt kommer det bara hjälpa dig så länge du är i fas med målet. Dessutom kan det vara svårt att fortsätta vara motiverad när du väl nått ditt mål. en tredje nackdel är att bara det att jaga ett mål förtar glädjen med att fördelarna som kommer som ett resultat av insatsen. Allt fokus hamnar på målet.

Med en process på plats handlar det inte längre om enbart målet att gå ned 10 kilo. Du kommer kunna känna mer glädje över att du har mer energi, blir starkare och gladare, äter bättre, och sover bättre. Det är några av fördelarna med att träna regelbundet.

När systemet sitter och du känner hur mycket din nya vana gör för dig blir målet att tappa kilon bara ett riktmärke på vägen.

Självklart kan målet vara värt att sätta. Men det är systemet som tar dig dit som är nyckeln till framgång. Och om du inte sätter ett mål utan istället bara skriver ner de vanor du vill skapa, kommer du kunna frigöra dig från den låsta tankegången – och antagligen ändå uppnå resultaten du strävar efter.

Vad leder till dina mål?

Vid det här laget är du antingen helt med mig, eller så är du skeptisk till den här tankegången. Så låt mig bara säga att jag själv länge använt mål som motivation. Men jag har rannsakat min egen inställning till det här sedan jag läste om det här nyligen. Det är boken Atomic Habits av James Clear som ligger till grund för i princip hela den här texten.

Men vilka saker borde du analysera och mäta egentligen?

Visst är tappade kilon, vinsten i företaget, eller poängen i tabellen de vedertagna sakerna att se på för att avgöra om det senaste året varit ”godkänt” eller inte.

Den här artikeln hoppas jag kan leda till att du tänker lite annorlunda nästa gång du sätter ett mål. Bryt ner målet i olika beståndsdelar, och fundera på vilka saker du behöver göra för nå målet. Eller ännu hellre – se på de olika processerna som du behöver skapa eller förändra för att börja gå i den riktningen.

Vill du öka vinsten i företaget kan du höja dina priser. Men det är inte säkert att kunderna tycker den nya prislappen är värd det för samma produkt eller tjänst. Eller skära ner på personalkostnader. Men det riskerar också att gå ut över både moral och kundens upplevelse.

Istället kan du förbättra din kundtjänst, förbättra kundens upplevelse av både köp och innehåll, och förfina produkten eller tjänsten. Om du lägger fokus på att göra det lite, lite bättre hela tiden så kommer kunden till slut märka det. Och de olika bitarna kommer göra skillnad i det långa loppet.

Tyckte du om artikeln? Dela den gärna!